Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Cink PDF Ispis Email
Ocjene: / 0
LošNajbolji 
Zdravlje
Petak, 15 JANUARY 2010 11:26

Cink je snižen kod pušača, alkoholičara, dijabetičara, trudnica, a veće potrebe za njim imaju i profesionalni sportaši te aktivni rekreativci. Jednom od najznačajnijih uloga cinka svakako se smatra njegov utjecaj na imunološki sustav.


Premda se čini da pravilnom prehranom osiguravamo dovoljan unos minerala, pojedina životna razdoblja, kao što su pubertet, trudnoća i dojenje, menopauza, intenzivno bavljenje sportom, stanja poslije trauma, prijeloma i obilnih krvarenja, ipak znatno mijenjaju metaboličke potrebe organizma. Baš kao i vitamini, minerali se ugrađuju u neproteinski dio enzima i ubrzavaju sve biokemijske reakcije u organizmu.

Minerali su anorganske tvari od kojih je sačinjeno oko pet posto organizma. Poput vitamina, i minerale moramo unositi hranom, s obzirom na to da ih organizam ne može sam proizvesti. Minerale dijelimo u dvije skupine:
• makroelementi koje trebamo u većim količinama (natrij, kalij, kalcij, magnezij, fosfor, klor i sumpor)
• mikroelementi ili minerali u tragovima (cink, željezo, fluor, bakar, mangan, krom, selen, jod, molibden, bor) koji su nam potrebni u količinama manjim od 100 mg na dan.

Minerali nakon apsorpcije postaju dio strukture tijela: stanica, enzima, hormona, mišića, krvi i kostiju. Dakle, pohranjeni su u različitim dijelovima tijela, ponajviše u kostima i mišićnom tkivu. Nužni su za održavanje normalne koncentracije tekućine u organizmu. A kako se svakodnevno gube iz organizma (znojenje, probava), potrebno ih je i nadoknađivati.

Veći nedostatak pojedinih minerala bilježi se kod ljudi koji drže dijetu ili uzimaju lijekove, trudnica, vegetarijanaca, starijih osoba, ljudi koji češće konzumiraju rafiniranu i prerađenu hranu, gotova jela te u slučaju neredovite prehrane i preskakanja obroka. Bijelo brašno, primjerice, ima samo 20 posto cinka u odnosu na integralno, a rafiniranjem šećer gubi gotovo sav cink, tako da ostaje samo dva posto količine koju sadrži sirovi šećer.

Cink spada u mikroelemente koji su nam potrebni u malim količinama. U tijelu ga ima 1,3 do 2,3 g, uglavnom se nalazi u stanicama i najkoncentriraniji je unutarstanični mikroelement. U formi kompleksa s proteinima nalazi se u gotovo svim organima, najviše u prostati, zatim u jetri, bubregu, slezeni, gušterači, plućima, mišićima, mozgu i koži. Nalazimo ga i u tjelesnim tekućinama: slini, želučanom soku, žuči, znoju i krvnom serumu odnosno plazmi. Njegov prijelaz u tkiva pomaže vitamin C. Dnevno se normalnom prehranom unosi 10 do 15 mg tog cinka, najviše kroz hranu bogatu bjelančevinama (meso, riba, mahunarke, mlijeko i mliječni proizvodi).

Potrebe za cinkom:
• za rast i razvoj novih stanica
• sudjeluje u procesu sinteze proteina i kolagena
• poboljšava funkcije mozga
• sudjeluje u održavanju konfiguracije molekule RNA
• potiče na proizvodnju i izlučivanje inzulina u gušterači
• ubrzava zacjeljivanje rana
• jača imunološki sustav (pomaže dozrijevanje T limfocita)
• skraćuje vrijeme trajanja virusnih infekcija
• utječe na rast i razvoj reproduktivnih organa
• pomaže smanjenju kolesterola
• jača duh, osnažuje organizam, "podiže" raspoloženje
• smanjuje apsorpciju i taloženje teških metala u tijelu (olovo, kadmij)

 

M.K.

 

Baner
Baner
Baner
Baner
JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
kopek pansiyonu kopek egitim ciftligi istanbul kopek egitim satilik kopek kopek pansiyonu evde kopek egitimi kopek egitimi kopek egitmeni kopek egitimi kopek oteli kopek egitimi kopek egitimi merkezi kopek egitimi fiyati kopek egitimi