Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Naslovnica Zdravlje Opstipacija
Opstipacija PDF Ispis Email
Ocjene: / 0
Lo┼íNajbolji 
Zdravlje
Utorak, 12 JANUARY 2010 09:44
Opstipacija je ote┼żano pra┼żnjenje oskudne, tvrde stolice, naj─Źe┼í─çe manje od tri puta tjedno. Kada simptomi traju dulje od 6 tjedana uzastopno, govori se o kroni─Źnoj opstipaciji. Uspostavljanje normalne dinamike pra┼żnjenja crijeva - vrlo je va┼żan faktor zdravlja.

Neki ljudi smatraju da moraju imati stolicu svaki dan. To nije to─Źno - ne postoji strogo odre─Ĺeni broj stolica koji osoba mora imati. Broj stolica ovisi o mnogo ─Źimbenika, ponajvi┼íe o vrsti hrane koju jedemo, unosu teku─çine, kretanju... Gotovo svi bivaju opstipirani tijekom ┼żivota. U ve─çini slu─Źajeva to stanje kratko traje i ne zahtijeva specijalne pretrage i lije─Źenje. Va┼żno je prepoznati uzroke koji dovode do opstipacije jer si tada sami najlak┼íe mo┼żemo pomo─çi.

┼áto se zapravo doga─Ĺa?

Nakon ┼íto se iskoriste hranjivi sastojci hrane, sve otpadne, neiskori┼ítene tvari dospijevaju u debelo crijevo, odakle se za 18 do 24 sata izlu─Źuju iz organizma. Ako u tom vremenu ne do─Ĺe do pra┼żnjenja, ┼ítetne tvari po─Źinju se nagomilavati uz razvijanje raznih simptoma (od nelagode, osje─çaja nadutosti, naote─Źenosti, slabog apetita, glavobolje...). Zato je redovno pra┼żnjenje crijeva va┼żan doprinos cijelokupnom zdravlju.

Velik broj slu─Źajeva opstipacije mogao bi se sprije─Źiti pravilnom prehranom. Neke od namirnica koje su u narodnoj medicini priznate kao sredstva za poticanje probave su jabuke, bademi, datulje, avokado, endivija, ┼íljive, laneno sjeme, gro┼ż─Ĺe, mango, papaja, ananas, smokve, orasi i per┼íun. Nije te┼íko zamisliti koliko se raznih salata ili juha mo┼że pripremiti od tih namirnica.

Kako sprije─Źiti opstipaciju?

Kod pojave opstipacije najprije bi trebalo primijeniti pravilo "duple petice", ┼íto zna─Źi uzimati dnevno pet vrsta vo─ça i pet vrsta povr─ça. Svako vo─çe i povr─çe bogato vlaknima je dobrodo┼ílo. U svakodnevnoj prehrani trebalo bi uzimati i ┼íto vi┼íe proizvoda od punovrijednih ┼żitarica, a smanjiti unos mesnih prera─Ĺevina, masno─ça, proizvoda od rafiniranog bra┼ína i mlije─Źnih proizvoda.

Izbjegavajte kola─Źe, bombone i razne grickalice, ribane jabuke, mlijeko, bijeli kruh i pecivo te ─Źajeve bogate taninima, jer usporavaju kretnje crijeva.
Preporu─Źuju se i sokovi od vo─ça i povr─ça. Mnogi ljudi grije┼íe kod pripreme svje┼żih sokova u doma─çinstvu, jer koriste aparate ┼íto odstranjuju ve─çinu vlakana, a ona su ba┼í ono ┼íto ┼żelimo, jer su osobito korisna u slu─Źaju opstipacije. Koliki je preporu─Źeni dnevni unos vlakana? Op─çenito, nutricionisti preporu─Źuju 20-35 g na dan, odnosno 10-13 g na 1000 unesenih kcal.

Ostale mjere koje bi trebalo primijeniti su poja─Źati fizi─Źku aktivnost, izbjegavati dugotrajno sjedenje i piti puno teku─çine - dvije, tri litre na dan, najbolje vode, ali kao ┼íto je ve─ç spomenuto, preporu─Źuju se i sokovi od svje┼żeg vo─ça i povr─ça.

Što još preostaje?

Ako i nakon primjene svih spomenutih mjera problem opstipacije nije rije┼íen, preporu─Źuje se uzeti biljni laksativ. Jedna od napoznatijih i najdulje primjenjivanih biljaka s laksativnim djelovanjem je sena. Senozidi sadr┼żani u seni ubrajaju se me─Ĺu manju grupu biljnih komponenata koje su prirodni lijek. Oni sami biolo┼íki nisu djelotvorni i samo neki od njihovih metabolita proizvode laksativni u─Źinak.
Senozidi se aktiviraju u debelom crijevu uz pomo─ç crijevne flore i stimuliraju izlu─Źivanje vode i elektrolita. S obzirom na to da djelovanje nastupa osam do dvanaest sati nakon uzimanja, pripravak je dobro uzeti nave─Źer prije spavanja. Tijekom no─çi poti─Źe se probavni proces, tako da laksativni u─Źinak nastupa ujutro.

 

M.K.

 

Baner
Baner
Baner
Baner
JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval
kopek pansiyonu kopek egitim ciftligi istanbul kopek egitim satilik kopek kopek pansiyonu evde kopek egitimi kopek egitimi kopek egitmeni kopek egitimi kopek oteli kopek egitimi kopek egitimi merkezi kopek egitimi fiyati kopek egitimi